tisdag 11 december 2007

En höstdag i skogen Del III

Det var underbart att få en stunds vila på bänken, men resan måste fortsätta. Solen börjar att att nå trädtopparna och snart kommer mörkret att ta över i skogen.

Åter igen hör jag vatten, den här gången mycket starkare. En liten fors gör sig gällande, om detta varit i Norrland hade väl Laxarna hoppat uppför trappan.

Vattnet kommer från en vattentäckt. Förstår inte riktigt hur det kan vara ett sådant lugn här, hela hösten känns som om den varit fylld med regn och storm. Huset bara finns där mitt i skogen, som en hägrande oas. Skulle man kunna bo här?
Hela dagen har jag tänkt på sagor. När jag får syn på en mörk skugga av ett hus i sjön med brinnande ljus i fönsterna, vad tänker man då på? För mig i dessa pepparkakstider kommer Hans & Greta in i mina tankar, undra om det finns en häxa i närheten?


Min vandring är nära sitt slut, 2km är avverkade. Synd att det inte är tidigare på säsongen för i Paviljongen brukar det serveras kaffe och våfflor.

Änderna ligger och guppar, de är helt bekymmerslösa. De har ingen aning om att det finns ett stressat samhälle 15-20 minuter från deras mysiga lilla pöl. Det enda som de märker är att solen är på väg ner.

Tack för att ni ville följa med mig på mitt lilla äventyr. Hoppas att ni tar vara på den natur vi har i vår närhet. Ta på er ordentligt med kläder och ge er ut i skogen, det är ett underbart sätt att känna att man lever. Det behövs en höststädning i hjärnkontoret och det här är absolut rätt ställe att frigöra plats för nya upplevelser.

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se