söndag 8 februari 2009

Söndag

Stanna i tid

Jag håller på med ett långkok efter en idé som föddes på Coop igår. Blir det bra så kommer det ut på bloggen under veckan skulle jag tro. Perfekt en söndag och låta kastrullen stå och puttra, älskar när jag får gå och dutta med en gryta i flera timmar! Först när man lägger i alla råvaror så smakar det blask, att sedan följa smakutvecklingen timme efter timme är fantastiskt roligt. Ja, jag vet, jag är road av lite.

Något helt annat jag brottas med för tillfället, ja inte bara för tillfället, det har nog varit i tankarna en 3-4 veckor nu. Det är tankarna på en ny kamera. Jag är sugen på en fullformatare och då mer preciserat en Nikon D3 eller D700.

Blir jag en bättre fotograf? Svar, nej!
Blir den tekniska kvaliteten på bilderna avsevärt bättre? Svar, nej! (Det blir något bättre, men det är förmodligen ingen som kommer att märka att jag bytat kamera genom att endast titta på bildkvaliteten.)
Behöver jag den? Svar nej!

Genom att ställa mig själv ovanstående frågor så borde jag vara förmögen att fatta ett snabbt och enkelt beslut. Jag behöver alltså en ny kamera! :)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Helt klart behöver du en ny kamera! Har man ett stort intresse så är det viktigt att få möjligheten att utvecklas. Och du kan sälja den gamla till mig...jag är ju blott en simpel och fattig optiker:)

Anonym sa...

...och häftig bild. Det är något visst med ett fruset ögonblick av rinnande vatten. Ger en magisk känsla.

Gisan sa...

Det fanns en Nikon kvar efter pappa. Lite dammig men stående i ett skåp så jag tror att den fungerar. Datumet tickar på i rätt ordning. För en som är helt okunnig. Vad gör man med en sådan? Finns det någon marknad för begagnade kameror? Kramar...

Anonym sa...

Visst är det bra, hur man kan resonera sig fram till ett tillfredsställade beslut!
=D

Tack för det där tipset om hur man gör en signatur, framför allt det där med copywritetecknet!

Anonym sa...

Här var det ljusare utseende på bloggen.
Vi testade lite utav din mat idag.
Älskade de stuvade morötterna.

Btw, känner du för ny kamera - köp ny kamera.

Micke sa...

Vee, klart jag behöver en ny kamera, eller rättare sagt jag behöver en till! :)

Gisan, det finns en marknad för beg. kameror. Om det är en analog kamera så är den inte jätte het, men det finns fortfarande ett värde i den.

Ninna, roligt att kunna vara till hjälp! :)

A-M, hmmm, lite osäker på det där med utseendet. Tycker den här gröna färgen gör sig bra till bilderna. Kul att du provar lite recept, mina recept är ju alltid supergoda. :)

Anonym sa...

Långkok minsann.....
Vi har njutit av ripa i helgen....
Visst köp en kamera du, jag ska få en laptop av Malte....fast jag vet att han vill ha en ny kamera...
Dessutom ska du få beröm över bilden, den är toppen fin, jag hör nästan hur det skvalar....

Tesa sa...

Men hörru... jag trodde vi hade passerat den där fasen vid det här laget och slagit till?

Seså... köp nu!

Anonym sa...

Klart du ska unna dig en ny kamera! Med tanke på alla dina argument är den förmodligen redan i din ägo just nu:-)kram

Anonym sa...

En uppskattning väntar hos mig.

Anonym sa...

Jag säger nej nej nej... köp inte ny kamera, för varje gång du byter rikerar du att förlora din kreativitet... tekniken tar över... jag skriver vis av den erfarenheten. Vänta tills den du har börjar krångla...

Micke sa...

Imse, Ripa minsann. Låt nu Malte få kameran har går och sneglar på. :)

Tesa, jag har sådan vånda! Och nu drog ryktena om en ny modell från Nikon igång på riktigt. Fan, jag får nog vänta!

Diamanten, ingen kamera än. :)

Fabror Sid, Tackar, tackar! :)

Micke sa...

Fabror Sid, du har så rätt, det är risk för att man gräver ner sig i tekniken! :)

Gisan sa...

Hur vet jag om den är analog???

Micke sa...

Gisan, om du måste stoppa film i den som man sedan skickar till framkallning då är den analog. Om du däremot tankar bilderna till datorn så är den digital.

Gisan sa...

Gud så dum jag känner mig. Det visste jag ju egentligen. Den är analog... Kramar...

Micke sa...

Gisan, inte skall du känna dig dum! Alla frågor har betydelse, hur triviala de än kan verka för de som kan. Man får inte glöma att för den som frågar är det inte lika självklart. Jag ställer själv frågor och önskar då ett svar utan att bli idiotförklarad!

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se