torsdag 28 februari 2008

Fredagsmenyn

Ankbröst med Rösti och grönpepparsås

Idag skall vi ge oss på en fågel. Är ni redo för en tur till affären?

Shoppinglista

800 g Ankbröst
400 g Potatis
100 g Morötter
100 g Rotselleri
2 st Schalottenlökar
1 msk Grönpepparkorn (torkade)
1 Skvätt Konjak
2 dl Vittvin
1 ½ dl Matlagningsgrädde
2 tsk Kycklingfond
1 msk Färsk timjan

1. Värm upp ugnen till 200°C.
2. Hetta upp olja och smör i en stekpanna. Salta ankbröstet något och stek det med skinnsidan ner på svag värme i ca. 8 min. Vänd köttet och stek andra sidan i 4 min. Lägg bröstet på ett ugnsfast fat.
3. Medan ankbröstet steks rivs potatis, morötter och selleri grovt.
4. När ankan har tagits upp ur stekpannan, lägg i de rivna grönsakerna tillsammans med hälften av stekskyn från ankan. Stek röstin på hög värme i ca. 3 min. samtidigt som den trycks ihop, smaka av med salt och peppar. Vänd röstin och stek den på andra sidan i 4 min. Baka färdigt den i den uppvärmda ugnen i ca. 10 min tillsammans med ankan som får stå inne i c:a 7-8 min. Ta ut ankan och linda in den i aluminiumfolie så att den får vila medans vi fortsätter.
5. Dags för såsen. Bryn upp schalottenlök i olja, när den har blivit mjuk, tillsätt grönpepparen och flambera i cognac.
6. Tillsätt vitt vin och timjan och koka tills 2/3 av vätskan återstår. Tillsätt grädde och låt det koka i 3-5 min.

Dekorera ankbröstet med hackad persilja vid servering.

Lindemans Chardonnay 2007

Lite fantasilöst att använda mig av Lindemans boxen igen. Men vad tusan gör man, den måste ju drickas upp innan den blir för gammal. Jag vet att det finns de som tror att boxen håller hur länge som helst, men så är tyvärr inte fallet. Den allmänna rekommendationen är att den bör drickas upp inom fyra veckor efter öppnandet, men jag tycker i regel att den har tappat sin charm efter två veckor.

Låt helgen ta hand om er!

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se