måndag 15 oktober 2007

Spartips


Inom hifi världen diskuteras det ofta om de stora pris differanser som finns mellan vårt land och kanske främst USA. Om man som jag köper Amerikanska blaskor någon enstaka gång per år blir man varse om ett betydligt högre påslag än vad som finns inom hifi världen.
T.ex. ett nummer av Stereophile kostar i Sverige 115:- och i USA betalar jag $6.99, dvs att jag betalar 16:45 per dollar. Det är c:a 10:- mer än vad jag får betala för dollarn vid växling, hur är detta möjligt? Frakterna måste vara ganska försumbara per ex och moms är betydligt lägre på tidningar än på en högtalare.
Men det kan vara all ide' att fundera över en prenumeration. 2 års prenumeration dvs 24 nummer av t.ex. Stereophile kostar $23:97 och man får lägga till $15:00/ år, alltså $53:97 för 24 nummer. Med en växlingskurs på 6:50 så har du Stereophile i brevlådan en gång i månaden för 14:61. Det är så billigt att jag inte kan förstå varför jag skall betala 115:- i Pressbyrån, om jag köper 3 nummer under en två års period så är det samma pengar som 24 nummer vid en prenumeration.
Jämför man mot de svenska tidningarna som finns på marknaden så kan man konstatera att man får mycket tidning för pengarna vid en utländsk prenumeration.
Nu är det förmodligen så att många redan känner till detta, även jag hade väl det i bakhuvudet. Men att skillnaden var så stor hade jag inte riktigt koll på.
Detta var dagens spartips.

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se