torsdag 4 oktober 2007

Lurad igen.....

TV4 hade idag besök av Mats-Eric Nilsson, författare och redaktionschef på Svenska Dagbladet, han berättade om sin bok, ”Den hemliga kocken – det okända fusket med maten på din tallrik”.

Att det fuskas med livsmedel var väl inte helt okänt för mig, men att det var i den omfattningen har jag aldrig reflekterat över. Man bör nog ha lite större koll på vad det är för mat som letar sig ner i magen.

Jag fick idag lära mig av Mats-Eric att jag förmodligen aldrig smakat Balsamico vinäger. Det som jag tror är Balsamico är i själva verket en vinäger som är sötad och färgad med karamellfärg. En riktig Balsamico vinäger är mycket kostsam och mycket tidskrävande att framställa och det avspeglar sig i priset, en "riktig" Balsamico vinäger kostar ungefär 1000:- för 2,5- 3dl.

Det kanske är dax att ta till sig alla varningar. En kock av många som förespråkar ett annat tänkande runt våra råvaror är Jamie Oliver. Han förespråkar att man skall handla lokalt. Det är faktiskt ingen dum ide', på det sättet får vi högre kvalitet på vår mat och vi gör en enorm insats för vår miljö. Troligtvis kommer vi även att påverka vårt allmänna hälsotillstånd och minska allergier om vi använder oss av råvaror som inte varit i närheten av livsmedels industrin och färdats genom flera kontinenter.

Vi har vant oss med att ha tillgång till allt året runt, men hade det egentligen inte varit roligare om vi hade lagat mat för säsongen?

På sista tiden har det stört mig mycket hur dåligt ställt det är med våra färska frukter & grönsaker. Det är knappt man hinner hem med frukten eller grönsakerna innan den börjar att tappa sin konsistens och är övermogen, smaken skall vi inte ens nämna.

Jag kommer ihåg när jag var liten och min mamma tog med mig och min kompis Niklas till stranden. Då packade hon en kylbox med lite godsaker. Ett starkt minne jag har från den här kylboxen är när jag får äta en falukorvsskiva med en färsk tomat. Tomatens saft brukade alltid leta sig ner längs med armen och man blev så där härligt kladdig och mamma blev irriterad för att man kladdade med maten :-). Det smakade helt himmelskt, det var så mycket smak i både falukorven och tomaten, går det att jämför mot idag? Nej!

I vårt samhälle idag strävar vi efter det som vi i västvärlden nämner med högre levnads standard. För att uppnå det måste vi producera mer per tidsenhet, det innebär inte bara att man måste stressa människor mer, utan även att våra livsmedel måste stressas fram. T.ex. måste man hjälpa naturens egen gång att gå fortare för att få fram fler tomater per år/ areal. Hur smakar det då? Har du tur så smakar du någonting, men oftast inte.

Kan vi inte hjälpas åt att ifråga sätta våra val av livsmedel mer, låt oss äta och må bättre samtidigt som vi hjälper miljön. Det känns helt självklart, men varför är det så svårt?

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se