onsdag 3 oktober 2007

Kan en kvinna bli en Nörd?

Hmmmmm.... jag har funderat lite. Jag får nog tyvärr kalla mig själv för nörd, och jag kan se framför mig flera huvuden som nickar instämmande när de läser min bekännelse.

Men till saken hör att rätt många av mina vänner med skäggstubb faktiskt är nördar.
Varför är det män i huvudsak som drabbas?
När jag funderar igenom detta så kommer jag fram till att jag kan inte namnge någon tjej/kvinna i min omgivning som kan kallas nörd, varför är det så?

Varför blir vi män så uppslukade av våra intressen? Är det för vi också gillar shopping men skäms för att njuta av ett nytt par skor och måste gömma oss bakom en hobby?

Nu när jag tänker på det så är det rätt många kvinnor i min omedelbara närhet som har ett ohälsosamt förhållande till skor, de är kanske nördar i alla fall?
Eller är det mer legitimt i vårt samhälle att gå ut och shoppa ett par skor och bara tycka att de är sååååå söööta.

Varför kan man inte tycka att en tonarm till en skivspelare är vacker utan att vara en nörd? Det finns så många vinklar man kan betrakta tonarmen från, alla skruvar och former har en anledning till varför de finns, funktionen i sig är en del av skönheten.

Tänk er en man som tvättar sin motorcyckel, sker det snabbt och planlöst? Absolut inte, han har ett väl utvecklat system som han utför punkt för punkt. Jag kan till och med tänka mig att en och annan kvinna nästan blir lite svartsjuk när hon ser sin man med kärlek och omtanke lägga den där sista putsen på sin motorcyckel. Om han nu lägger samma passionerad kärlek och omtanke på sin älskade är han då en nörd eller är han romantisk?

För att spinna vidare på en gammal skröna. Är det så att vi män bara kan koncentrera oss på en sak i taget och då lägger vi all energi där och blir fanatiska, medans kvinnor kan fördelar sin energi på många saker samtidigt och får ett mer balanserat förhållande till sina hobbys?

Kan bara konstatera att det är synd om min sambo, jag förstår inte ibland hennes enorma tålamod. Hur kan hon acceptera att jag har c:a 1 000kg med elektronik i vårt hus? Det måste vara kärlek.

Jag är nörd, so what, I'm a man!

1 kommentar:

Tesa sa...

Hm. Nu har du en kvinnlig nörd i din "bloggkrets". :)
Dessutom tvättar och vaxar jag bilen i timmar, har hängt med på ljudbyggen i bilar (inklusive tävlingarna) under tonåren och bränner timvis framför datorn.
Till råga på allt gillar jag design och inredning.
Ta förresten en titt på:
http://westinhouse.blogspot.com/2007/12/geek.html
:)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se