söndag 19 juli 2009

Grilla, grilla, grilla........


Entrecote alla Peperonata con Prosciutto Crudo

Väl hemkommen från Italien så är det dags att starta upp grillen. Efter att blivit serverad mat av professionella kockar är det trevligt att få sätta sin egen prägel på maten. Här är ett recept som jag blandar lite av från min egen palett. Och skulle det bli något över ko0mmer jag imorgon att visa vad man kan göra med resterna.

Följande behövs för en mysstund med grillen. :)

För 2 pers:
2st skivor välhängd Entrecote.
3st Paprikor, blanda gärna röda och gula.
10cm Purjolök.
1msk Balsamico.
2msk Chilisås.
4st skivor Prosciutto.

Då kör vi!

1. Skölj grönsakerna, rensa och strimla paprika, skiva purjolöken.
2. Häll olivolja i en het panna och börja med att steka på purjolöken, efter 5-7 minuter lägger jag i purjolöken, salta & peppra.
3. Släng Entrecoten på grillen, jag kör den c:a 3-4 minuter på var sida. När den är färdig saltar (flingsalt) och pepprar (från kvarn) jag och lägger folie över så att den får vila lite (10-15 minuter).
4. När Entrecoten ligger och vilar återgår jag till paprikorna som nu börjar bli färdiga. Börja med att slå över balsamicon och låt den koka in 1-2 minuter. Tillsätt sedan Chilisåsen så att den blir karamilserad.
5. Lägg upp Entrecoten, lägg peperonatan över och toppa med Prosciutton.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se