måndag 1 september 2008

Min Mazzer

Jag har lekt med min kaffekvarn under helgen. Den väcker verkligen känslor till liv, löjligt va?
Men det är faktiskt en fröjd att köra igång den samt att ställa in mängd och malning. När den andra rasslade och burrade så all konversation avstannade kan man nu prata med de ivrigt väntande gästerna.

Resultatet? Ja, det är helt enastående!!

Malningen är så jämn. När stampern har lagt sin tyngd på den porösa massan och byggt upp ett fast fundament då ligger alla de rivna bönor på rad som en silkesmatta. När vattnet sakta tränger igenom den perfekta mängden kaffe (9 g i mitt fall) och skapar 2,93 cl perfekt espresso som doftar sagolikt, då blir jag alldeles varm inombords när doften närmar sig mina vidgade näsborrar och förväntningarna får munnen att öppna sig för att ta emot med den svarta smakexplosionen.

Enligt oberoende källor har "Corretto con Grappa" aldrig smakat så bra i Kvarnby!

6 kommentarer:

Livet runt 40+ sa...

F-n, det låter som en halv orgasm...och detta fanstastiska har jag alltså missat....*damn*
Kram och hälsa lilla frun....

Anonym sa...

När "Corretto con grappa" nr två serverades spanade man i köket. Giorgio från Berna var kanske på besök:) MOL

Gisan sa...

Jag känner doften ända hit :-) Kramar...

Micke sa...

Jeanette, jag bjuder på kaffe nästa gång så får frun dricka Te själv :)

Mats, det finns alltid en del av Italien i vårt hem. Berna kommer man att sakna nu när hösten och vintern kommer. Tur att jag har min kaffemaskin och kan återuppliva minnen från Ereclea!

Gisan, doften är stark och distinkt när den med bestämdhet tar sig an dina sinen, men ändå så lyckas den göra det med en smekning :)

Anonym sa...

Snacka om att vara poet! Ända in i köket och kaffehanteringen. Underbart!

Micke sa...

Tack Ninna!

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se