tisdag 4 januari 2011

Har naturen känslor...?


Har naturen känslor eller förmedlar den bara intryck som du själv får sätta känslor till?
Vi påverkas alla av ljus, mörker, värme, kyla, vind, regn, hagel och snö. Är det andra ord för naturens känslor?

Här har jag fotograferat en plats med två olika ljus. Det skiljer endast några timmar mellan bilderna. Vid själva fotograferingstillfället så överensstämde mitt sinne mycket väl med bilden. Vad beror det på? Är det för att jag undermedvetet väljer att plocka fram ett sinnestillstånd som passar in i miljön som jag befinner mig i?

Eller är det tvärtom jag som skapar en bild av miljön som passar mitt sinne för stunden?

Kanske vi påverkas mer av vår miljö än vad vi tror oss göra?

5 kommentarer:

Tesa sa...

Intressant fråga.
Ibland drabbas jag av en sinnesstämning när jag ser ett motiv, och ibland inte förrän motivet är fotograferat och jag applicerar mina känslor på bilden i efterhand.

Ibland bär jag runt på ett humör/en stämning som jag gärna vill gestalta, men tycker det är mycket svårare att hitta det motiv jag ser framför mig i huvudet.

Den andra bilden är förresten jättefin!

Micke sa...

Hmm, håller med dig om att bilden kan få en helt annan skepnad vid redigering än vad jag hade tänkt mig vid fotograferingstillfället.

Varför är det så, vad är det som styr min känsla för bilden?

Tack för att du gillade bilden! :)

ingersord sa...

Jättefina bilder båda två!
Den övre tilltar mig nog mest.

Cecilia Bergman sa...

Det är nog en kombination! Jag mår personligen mycket bättre när malmövintern är sådan som en är nu, ljus och vacker även om det blir besvärligt att ta sig fram. Men det är nog också så att man i sitt bildskapande söker upp de miljöer och det ljus som för tillfället speglar hur man mår och känner sig.

Micke sa...

Tack Inger!

Cecilia, jag gillar också vintern ljus bättre när det reflekteras i snön. Här nere har vi det annars bara grått och mörkt vid denna tid på året.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se