fredag 14 januari 2011

Från PC till Mac...

No way back...

Så har det då det hänt, jag har lämnat PC världen för nya djärva utmaningar. Från och med idag skall jag försöka leva med en MacBook Pro. Övergången kommer förmodligen att kantas av problem i samband med att all information skall konverteras från windows till Mac OS X. Jag skall dock erkänna att jag kommer inte lämna PC världen helt då jag kommer att använda mig av windows nätverk både hemma och på jobb.

Tyvärr kan jag inte köra Mac fullt ut då det inte finns stöd för en del program som används dagligen på jobb. Därför blir det till att installera Parallel Desktop och Win 7 för de applikationerna.

Nytt i samband med inköpet av Mac är att jag har uppgraderat till CS5 för Mac. Har endast kört ett par bilder och jag känner mig lite som en nybörjare. Alla snabbkommandon som man lärt sig för PC:n är nu helt obrukbara och en ny inlärningsperiod ligger framför mig. Men vad jag kan säga redan nu är att konvertering av raw filer i CS5 ger ett märkbart bättre resultat än vad CS4 kan prestera.

Nu är det, "No Way Back...", eller?

8 kommentarer:

Dan sa...

Det blir bra! Det går förvånande snabbt att sätta sig in i det "vanligaste". Jag har dock varit slö att utforska vidare så även 1,5 år efter min övergång så kan jag inte alls gå på djupet i Macdatorn så som jag kunde i PC.
Å andra sidan så har jag inte haft en enda krasch så behovet att bli "kunnig" känns lite överflödigt :)

Dan sa...

Det blir bra! Det går förvånande snabbt att sätta sig in i det "vanligaste". Jag har dock varit slö att utforska vidare så även 1,5 år efter min övergång så kan jag inte alls gå på djupet i Macdatorn så som jag kunde i PC.
Å andra sidan så har jag inte haft en enda krasch så behovet att bli "kunnig" känns lite överflödigt :)

Dan sa...

Sorry för dubbelpost.....tryckte bara en gång....

Cecilia Bergman sa...

Grattis till bytet! Du kommer inte att ångra dig!

Tesa sa...

Grattis till bytet och det blir inga problem!
Dessutom kan du ju ställa in alla snabbkommandon själv precis som du vill ha dem (redigera->snabbkommandon).
Och ctrl översätter du snabbt i huvudet till cmd, det är få saker tycker jag som är skillnad när man jobbar i CS-programmen iallafall.

Micke sa...

Vad bra, då vet jag att det finns några jag kan fråga om hjälp när det går åt...

Ingen som reagerade på den lite provocerande bilden, "No way Back". :)

Dan sa...

Jag tänkte skriva att om ett par veckor så kanske du hittar skärpan......men jag vågade inte....:)

Micke sa...

Ha, ha, Dan, skärpan ligger precis där jag vill ha den. Men i skärpeplanet finns det information som speglas in från mitt sällskap för kvällen. :)

Tyckte bilden symboliserad övergången till Mac från PC på något skruvat sätt, för inte kan det vara min bordsdam som vill säga något till mig lite diskret?

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se