fredag 6 mars 2009

Söndagsmiddag

Späckad Fläskkarré

I stället för en fredags meny så fokuserar vi på en traditionell söndags meny. Det här kräver lite planering och tid, men är väldigt enkel bjudmat. Vem skall ni bjuda in?
Jag lagade till ett helt kompani och delade maten med min mamma, pappa, moster och Camilla.

Shoppinglista.

Fläskkarré, Jag använde 2kg och det räcker till en 10 rikliga portioner.
Torkad aprikos.
Katrinplommon.
Torkat äpple.
1-2 st Gul lök.
3st Kycklingbuljong tärningar, det var vad jag använde, men reducera till hälften om ni inte skall bjuda så många och ta då bara 5dl vatten.
1l Vatten.
Kikkoman soja.
Potatis.
Mjöl till toppredning.
Salt & peppar.
Snöre.

Låt oss börja.

1. Skär bort synligt fett från fläskkarrén, lägg ett snitt längs med karrén i mitten. OBS! skär inte igenom.
2. Fyll karrén med frukten i det snitt som ni precis skurit. Bind ihop karrén så att frukten inte kan komma ut.
3. Rikligt med flingsalt och peppar runt om på karrén.
4. Skala löken och dela den i klyftor.
5. Stora stekgrytan på spisen och full värme, olja och smör i grytan. När den är varm bryner ni köttet runt om så att den får en fin stekyta.
6. Samtidigt som ni bryner köttet sätter ni på en kastrull med vattnet och lös upp buljongen.
7. Lägg i löken och lite katrinplommon, torkad aprikos och torkat äpple i grytan, slå sedan över buljongen. Låt det komma i kok, lägg sedan på locket och skruva ner spisen så får köttet stå och småputtra i c:a 1 ½ timme.
8. När köttet är klart tar ni upp det och rullar in det i folie, ta även upp frukten och löken och lägg det på ett fat. Vispa ihop lite vatten och 2 msk mjöl. Slå inte i all redning med en gång utan ta lite vart efter tills ni når önska konsistens. Man behöver inte använda all redning. OBS! låt det komma i kok.
9. Smaka av med peppar och kikkomans soja.

Serveras med kokt potatis, äpplemos och en kall öl!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Mums så gott det låter,vilken delikat Söndagsmiddag!Du låter som en mästerkock som verkligen kan det där med matlagning!=)Läcker bild också!

Kram Maria

Anonym sa...

Ser smarrigt ut... Å idag ska du väl göra namnsdags middag....???

Anonym sa...

Själv har jag tagit fram en 2 kg stor fransyska som ska göras stek på. Sås, potatis och lingon till det. Jag lovar att inte fota:) Det kommer nog att smaka bättre än det ser ut...

Anonym sa...

Jag har ett karréstycke i frysen som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. Tack för tipset, toppen! :)

Micke sa...

Maria, Jag är ingen mästerkock, men jag tycker det är fantastiskt roligt med mat. :)

Imse, Det blev en lyckad tre rätter till C, recept och bilder utlovas inom kort. :)

Vee, Låter gott, en stek är aldrig fel och visst våggar du dig på att fota! :)

Pikegirl, Varsågod! :)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se