onsdag 21 maj 2008

En störtdykning i kylskåpet.......

Hungrig!

Vad gör man när man blir akut hungrig? Sätter sig i bilen och tar en Pizza eller burgare, NOT!
Man tar en tur i kylskåpet. I mitt fall resulterade det att jag fann följande matvaror som låg och skräpade.

3st Ägg
6st Färska gröna sparris skördade på Barsebäcks Boställe.
2st Salladslökar
2st Husmanns knäcke
Parmesan.
Smör
Olivolja

Jag börjar med att dela salladslöken på längden så att jag får två halvor, sköljer upp löken och sparrisen. Den här sparrisen har jag haft i vatten sedan den skördades så det blir mycket lite att skära bort i botten.

Sätt på en stekpanna på medelvärme, klicka en rejäl bit smör och ringla på lite olja.
När det blir varmt lägger jag i löken och sparrisen.

Samtidigt knäcker jag äggen och tillsätter en gnutta vatten, salt och svartpeppar, vispa ihop.

Tillbaks till primörerna på pannan, på med lite flingsalt och peppar från kvarn. Var nu noga med att kolla sparrisen, vi snackar bara ett par minuter på pannan så är de färdiga.

Slå över äggen och använd en trägaffel för att röra lite i äggen så att de blir färdiga. När det nu börjar dra ihop sig till servering så river jag lite parmesan över.

Serveras med husmanns knäcke och ett glas vatten!

Så det var i runda slängar femton minuter i köket, hade det gått snabbare med takeaway?

4 kommentarer:

veronica sa...

...men man måste diska efteråt. Det är där min sko klämmer ibland. :)

Micke sa...

Det blir inte mycket disk av det här. En stekpanna, trägaffel, plastbunke, tallrik, glas, bestick.

Det har du diskat innan kaffet runnit ner :)

Se så, ut i köket nu!

veronica sa...

Så hurtig du är! Idag blir det kaffe och glass till lunch. I am a disaster :)

Micke sa...

kaffe & glass är gott, men kanske inte som huvudrätt :)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se