tisdag 29 juli 2008

Grilltider, glöm inte Blomkålscrèmen

Jag måste bara få dela med mig av denna underbara grönsaks magi. Jag skulle gjort det tidigare på grillsäsongen men av någon anledning så har jag inte fått med den på bloggen tidigare.

Blomkålscrème är fantastiskt gott till det mesta i köttväg, det går bra med Lamm eller varför inte en fläskkarré. Andra grönsaker som passar bra till är rädisor och sockerärtor, prova att blanda dessa i en sallad till den mumsiga blomkålscrèmen.

Som vanligt måste vi ha lite fina råvaror:

300 gr Blomkål
2 dl Standardmjölk
2- 2 1/2 dl Crème fraiche
Citronjuice
Salt & Peppar

1. Skölj blomkålen noga och skär blomkålsbuketterna i mindre bitar.

2. Koka blomkålen mjuk i mjölken och använd en stavmixer för att göra en slät crème.

3. Blanda ner crème fraichen och smaka av med citronjuice och salt & peppar.

Ett litet tips med stavmixern som kan komma väl till pass här då vi inte kommer att ha så mycket i kastrullen. Luta kastrullen mot dig så att stavmixerhuvudet alltid är under ytan, annars blir det kladdigt i köket.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag ska bara köpa nu stavmixer då. Jag har testat att ha den lite för högt upp och då får man torka.

Anonym sa...

Tack för kommentaren.

Nej det blev ju inte något smörrebröd...men en massa annat gott. Fastnade för den Italienska restaurangen som ligger först på Nyhavnsgatan. Massa fin mat och gigantiska öl, säkert över litern. Gort och gott, vi hade en underbar weekend i Copenhagen.

//Mattias

Micke sa...

Vee, Det kan göra jäkligt ont också om man har en kokande crème som man skall försöka få slät när den stänker upp på bara armar.

Gråskala, Det borde då vara Barock du smörjt kråset på. Där har jag också fått mig serverat trevliga middagar, men då har jag varit där vintertid. Men det var nog en 7-8 år sedan jag var där sist.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se