lördag 12 februari 2011

Vardagen med Macbook Pro


Jag tog steget över till Mac för c:a en månad sedan och har nu kört igång 4st Mac datorer. Att installera en Mac och att komma igång går oerhört enkelt och snabbt. Men skall man använda Macen i blandad nätverksmiljö med affärsapplikationer, cadcam och andra kommersiella programvaror så blir det lite besvärligare. Problemet ligger egentligen i kunskap och de flesta problemen försvinner efterhand som man förstår hur Macen fungerar. Skall jag vara helt ärlig så är det inte Macen som ställer till det utan Windows. Med det nya operativsystem Windows 7 kan det uppstå en del mindre roliga fenomen i nätverket.

Men för att återgå till min MacBook Pro. Den skall ersätta min stationära PC som jag använder för bildbehandling. Jag valde en MacBook Pro med antiglare skärm, det vill säga en matt skärm. Jag passade även på att uppgradera till CS5. Min tanke var att jag lätt skulle kunna ta jobbet med mig.

Jag är till stor del nöjd med min MacBook Pro men jag trodde att den skulle vara lite snabbare och skärmen något bättre. Skärmen duger egentligen inte till för kritisk bildbehandling. Jag har kalibrerat den men variationen är ändå för stor. Det finns även en del saker i CS5 på OSx som jag hellre skulle vilja att de uppförde sig på samma sätt som CS4 i Windows.

På det stora hela får jag ändå säga att jag ångrar mig inte. Allt är inte bättre i Apples värld, men det som är bra överväger.

2 kommentarer:

Cecilia Bergman sa...

Windows på Mac? Hm, varför? Är det inte för att slippa Windows och Microsoft man byter? Kör du macen i pc-läge då eller?

Micke sa...

Visst är det så att man vill ifrån Windows. Tyvärr finns det inte OSx versioner till alla de program som vi använder oss av på jobb utan är hänvisade till windows versioner. Samt många av datorerna i nätverket körs på Windows plattform då alla datorer inte blir ersatta samtidigt.

Det fungerar fantastiskt smidigt med ett program som heter Parallell Desktop. Med det programet kan man köra både OSx och Windows samtidigt utan att bota om. Windows blir som en virtuell maskinen på Macen.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se