söndag 14 februari 2010

Nikon SB-800

Nikon SB-800

Jag har köpt mig en blixt till, Nikon SB-900. Tidigare hade jag bara den SB-800 som syns på bilden och är mycket nöjd med den. Den har fått jobba mycket med mässor och "hemma hos" reportage. Men den nya SB-900 tar användarvänligheten till en helt ny nivå!

Varför köper man en blixt till?
Egentligen har det väl lite med bekvämlighet att göra. Att ta med sig studioblixtarna ut på jobb är fullt möjligt, men det är en del utrustning att ta med sig, otympligt och bökigt. Nu har jag då två vanliga kamerablixtar där jag kan sätta en som master och styra den andre som slav, smidigt och enkelt.
Man kommer rätt långt med endast två ljuskällor har jag upptäckt. :)

Bilden ovan är tagen med SB-900 på kameran och som master pekandes c:a 15 grader bakåt med ev -0.7 på blixten, samt utan bouncer.
Min SB-800 som blir fotograferad har bouncer monterad och riktad mot vägg, ev +3.0 är inställt, dvs full styrka på blixten.
Resultatet är att jag får en liten vinjettering av blixt ljuset och att det skuggar framåt. Vinjettering och skugga kan jag kan jag styra genom att komma närmare eller längre ifrån bakvägg.

Jag skulle kunna ljussätta den så att ingen vinjettering eller skugga hade synts, men bilden skulle då bli rätt platt och livlös, men fungera ypperligt som informativ produktbild.


(Till bilden har jag använt mig av Nikon AF-S 50/1,4 G och bländaren är helt öppen, dvs F 1,4.)

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se