torsdag 24 januari 2008

Fredagsmenyn

Ugnsbakad Hellefilé med vitvinssås
och
pressad potatis.

När det nu är dax att besöka affären, plocka då i dessa varorna i vagnen. Jag kan garantera att det är inget du kommer att ångra.

400-500g Hellefilé
Philadelphia ost, naturell
Philadelphia ost, ört
4-5st Schalottenlök
Vitlök
Persilja
Potatis
Fiskbuljong
Standard mjölk
Mjöl
Olivolja
Vitt vin
Färsk grön sparris
Smör
1st Citron

När du sedan anländer hem så är det tid för lite arbete.

1. Skala och finhacka schalottenlöken, bryn den i en kastrull med lite olivolja.

2. Slå på 5dl fiskbuljong, 3 dl vitt vin, 2,5dl mjölk. Låt koka upp och reducera något till c:a 2/3.

3. Se till att få potatisen på spisen.

4. Samtidigt som såsen nu kokar ner skall det finhackas 2-3st vitlöksklyftor och 2/3 kruka persilja, rör ihop med lite olivolja, låt det stå och dra medans vi går till nästa steg.

5. Lägg firren i en ugnsform som är inoljad, strö lite flingsalt på, pressa lite citron över, ta lite av såsen som håller på att koka kastrullen så att fisken får något att simma i, dressa nu fisken med vitlöken och persiljan. In i ugnen på 175 grader 12-15 minuter om det inte är en så tjock filé. Passa så att den inte blir överkokt.

6. Koka sparrisen i saltat vatten. När den är färdig, slå av vattnet och smöra dem.

7. Såsen börjar nu bli färdig, rör då ner c:a 150gr av var ost sort, smaka av. Det sista touchen sätter man med lite mer vin och eventuellt mer salt och mer ost. Red av med en toppredning till önskad konsistens.

8. Pressa potatisen och servera.

Petit Chablis La Chablisienne 2006

En chablis från ett av de bästa vinkooperativen i Frankrike, det ligger i Bourgogne och går under namnet La Chablisienne. Det första som slår en vid kanteringen är de friska fruktdofterna, men framför allt pärondoften. Vinet anses vara ett fynd för pengarna med en klassisk mineralton.
Chablis delas in i fyra olika kvalitetsnivåer, den enklaste är just denna Petit Chablis följt av Chablis, Premier cru, Grand cru.

Elin Ruth Sigvardsson - A Fiction

Elin har varit med sedan 2003 då hon släppte sitt debutalbum. Detta album är nummer tre och känns lite djupare och mer känslosamt. Det handlar som så ofta tidigare om en singer/ songwriter. Vet inte hur jag skall ta mig ur detta träsk, men jag kan inte påstå att jag lider :)

3 kommentarer:

Jörgen sa...

Kanon med fisk Micke. Det ser riktigt gott ut... Säg bara till om det är någon speciell fisk du vill ha, så ska jag sponsra dig!

/Jörgen

"R1" sa...

Vill tacka för det goda receptet - vi provade det idag, kanon!

Micke sa...

Tack för det R1!
Fisk tillhör inte mina favoriter, men jag vill så gärna få till en god smak. Så det roliga är att jag försöker få till ett bra recept som gör att jag gillar fisk. Just denna gillar jag men Camilla tycker det är en för fet sås. :)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se