måndag 7 januari 2008

Bildbehandling

Mycket av min tid går till att fördjupa mig i bildens värld, det är väl knappast något mina närmaste är förvånade över. Jag har ju den svagheten att jag blir uppslukad av mina intressen.

Nu när vädret inte medger några större fotoutsvävningar så kan man ju leka med bilder man tagit tidigare. Jag skall ge ett exempel på vad man kan göra med en RAW fil. Båda bilderna är tagna vid samma tidpunkt eller rättare sagt det är samma bild.


Det är som om de inte var tagna samma månad. Det som skiljer dem åt är olika digitala framkallningar. Det här är en teknik som inte är riktigt erkänd av vissa inom fotovärlden. Man skall ha bilden färdig i kameran och inte göra någon justering i efterhand.

Nu är jag ingen professionell fotograf eller besitter många år av amatörfotografering, men jag tycker nog att man kan jämställa hantering av RAW med analog framkallning. Hur mycket kan inte en erfaren fotograf göra i sitt fotolabb? Det samma gäller för den som kan hantera en digital framkallning.

Nu är jag ute på halt underlag då jag inte är speciellt familjär med fotovärlden och jag kanske ändrar min uppfattning när jag får mer erfarenhet, men med rådande kunskapsnivå är detta min åsikt :-)

Jag är nöjd med min dag i mitt digitala fotolabb!

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se