torsdag 31 januari 2008

Fredagsmenyn

Tjocka revben med Fänkål

Idag blir det ganska enkel matlagning, inspirationen har jag funnit i Italien. Dags att bege sig till affären.

3 st stora Fänkålshuvuden
½-1 msk Finhackad färsk rosmarin
4st Finhackade vitlöksklyftor
1 ½ kg Tjocka revben
3 st Silverlökar
Olivolja
Torrt vitt vin
2 ½ dl Kycklingbuljong
3-4 msk vispgrädde

Då kör vi igång.

1. Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka de gröna stjälkarna på fänkålen, spara c:a 2 msk, blanda med rosmarinen, vitlöken och rejält med salt och peppar samt lite olivolja.
2. Gör djupa skårer med en vass kniv runt om hela köttet, gnid in och fyll håligheterna med kryddblandningen.
3. Skär 2 st av silverlökarna i tjocka skivor, lägg dem i ett ungsäker stekpanna eller stekgryta. Lägg köttet ovanpå och droppa olja över samt fyll på med lite vitt vin i pannan.
4. Ungstek i 30 minuter och ös med stekskyn, sänk sedan temperaturen till 180 grader och ungstek ytterligare i 30 minuter, fyll på lite mer vin om det behövs och fortsätt ungsteka 30-40 minuter till, glöm inte att ösa.
5. Under tiden ansar du fänkålen och skivar den i 1 cm tjocka skivor, skiva den löken som är kvar i tunna skivor. Lägg allt i en kastrull med olivolja, salt och toppa upp med vatten till det täcker alltihop, lägg på ett lock och låt koka i c:a 45 minuter tills fänkålen blir krämig och mjuk.
6. Ta upp köttet ur pannan och låt det stå varmt. Kasta bort löken från pannan och ställ den på hög värme på spisen, häll i 1 ½ - 2 dl vitt vin och rör upp stekresterna från pannan.
7. Tillsätt buljongen och koka såsen tills den tjocknar något, red av om det önskas en något tjockare sås.
8. Ta pannan från spisen, smaka av med salt peppar och eventuellt lite vin och rör i grädden.
9. Skiva upp köttet och lägg det ovanpå fänkålen och servera med såsen.

Masi Masianco
Börjar nästan bli lite tråkigt att ta fram detta vin till fredagsmenyn, men vad skall man göra? Det är ju så gott och passar så bra till maten jag lagar :)


Ella and Louis Again

Inte mycket att snacka om, två av Jazzvärldens legender sammanstrålar på en skiva, hur fel kan det bli, absolut inget fel överhuvudtaget. Detta är en uppföljare till en session de hade 1956, de gick in i studion 1957 för att skapa albumet Again som släpptes på Verve.

Behöver jag tillägga att det skall helst avlyssnas på vinyl som jag gör :)

6 kommentarer:

Håkan Bergman sa...

God mat och en vinylskiva... det är kärlek det. :-)

Micke sa...

Bra mat födds ur kärlek och passion, stimulera sinnena och livet blir rikt.

Tesa sa...

Visst behöver alla sinnen sin lilla massage ibland! :)
Får nog ta och prova det där vinet tror jag.

Micke sa...

Vinet kan jag varmt rekommendera. Visst finns det bättre, men det här vinet funkar i nästan alla lägen. Men jag kan vara starkt färgad av en upplevelse i Italien när jag låter Masiancon underbara doft och smak stimulerar mina sinnen :)

B. sa...

Mums...*dreggel dreggel*..nästa gång jag läser din blogg ska jag definitivt vara fullproppad med mat först. :P annars blir man hungrig som nu!

Micke sa...

Fel Liz, se till och fyll kylskåpet med godsaker och låt dig inspireras av min blogg.
Ser fram emot att få delges av resultaten, maila mig de de nyskapade recepten :)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se