måndag 27 september 2010

Bjeveröds dammar

Bjeveröds dammar

I helgen var det åter dags att prova lyckan med flugfiske. Denna gången gick resan till Bjeveröds dammar där jag skulle kampera i en stuga med några kompisar. Området runt Ringsjön är fantastiskt fint och dessa dammar låg mitt inne i skogen. Det gav oss nästan vindstilla förhållande vilket uppskattas enormt av en nybörjare som mig när det skall till att kastas fluga. Det är rätt besvärligt som det är utan att man även skall kämpa mot naturens krafter.




Jag var först ut att få känna på fisk, det var en lite abborre som var sugen. Men här räknas bara regnbågar, så på det igen. Innan kvällen trängt undan dagsljuset så hade jag lyckats att landa två stycken regnbågar. Så otroligt roligt att få känna på fisk genom ett flugspö, det är absolut en annorlunda upplevelse jämfört med spinnspö. Jag får nog anse mig som biten. :)




På lördagsmorgonen var det en sagolik stämning Otroligt vackert runt dammarna. Jag kommer att besöka detta stället igen och då skall jag inte bara fokusera på fisket utan även försöka att få den lokala räven på bild. Den var lite skygg men ändå väldigt nyfiken på oss som fiskade. Jag misstänker att den får ta del av lite fiskrens med jämna mellanrum och att den så sakteliga börjar lita på sportfiskarna runt dammarna.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lätt att bli biten av flugfiske, risken är att du blir beroende.Har själv hållit på i många år och det är lika roligt fortfarande. Så det är bara att fortsätta att svinga spöet..
//Malte

Micke sa...

Malte, det är väldigt roligt! Tyvärr har vi kanske inte riktigt samma möjligheter som ni har där uppe. Det är mest dammar med inplanterad fisk som finns att tillgå. Kusten bjuder på lite havsöring, men jag tror att den är fredad efter den 15 september.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se