tisdag 15 juni 2010

Nagellack, kvinnor & mystik

I veckan som gick så växte min kameraväska. Av någon lustig anledning så har jag blivit sugen på att ta bilder. När jag satt i soffan och kollade på fotboll så tittade jag upp och drömde mig ut genom fönstret, en bild dök upp!

Allt väl så långt, bilden är inte så märkvärdig utan kom mer till för att få en ursäkt att slita på de nya kameraprylarna. Men så när jag sitter och tittar på vad jag har fotograferat så dyker det upp en undran som växer sig starkare till frågor runt man & kvinna.

Objektet jag fotograferade var en nagellacks flaska, namnet på nagellackets nyans är Mystic. Varför?
Sett ur en mans ögon så skulle jag namnge det till lila metallic, men vad vet jag?

Tror marknadsavdelningen att kvinnan skall bli mer mystisk och intressant i den färgen?
Tror kvinnan på det?
Vem vill att kvinnan skall bli mer mystisk än vad hon redan är?

Antagligen spelar tillverkaren på fördomar om hur en kvinna vill se sig själv genom att namnge saker på ett sätt som skall få den tänkta kunden att vilja identifiera sig med mystic och spänning.

But sorry girls! Fungerar inte på det viset. :)

2 kommentarer:

cecber sa...

Har inte den lila färgen i sig ändå lite mystik över sig? Men man blir nog inte så mystisk bara för att man har den färgen på naglarna ... :0)

Du har en, högst frivillig, award att hämta på min blogg.

Micke sa...

Kanske det finns en symbolik i den lila färgen. :)

Tack för din utmärkelse, jag uppskattar den verkligen!

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se