måndag 31 augusti 2009

Lunch i Mölleberga

Pastramilindad Fläskfilé i Basilika & Balsamico sås

Idag skulle jag slänga ihop en lunch av det som fanns till hands. Men det fanns några önskemål från mamma. Hennes basilika höll på att ta över kryddrabatten och fläskfilé var framplockad.
En inventering av ingredienser som fanns i huset så fastnade jag för följande godsaker.

Fläskfilé
Basilika
Balsamico vinäger
Vitlök
Grädde (Oooops!)
Kalvfond
Potatis
Pastrami

1. Jag börjar med att rensa fläskfilé, salta och peppra och rulla in den i pastrami. Bryn upp den i smör och olja. Lägg den i en ungsform. Sätt ugnen på 175 grader och varmluft.
2. I samma panna skickar jag ner hackad vitlök (fega inte), slår på balsamico och låter det karamelliseras något. Slå sedan på grädde och basilika och smaka av med balsamico, kalvfond, salt och peppar.
3. Sätt på potatisen.
4. Sätt en termometer i största köttbiten, slå sedan över såsen. Sätt in i ugnen och ta köttet vid 72 grader. Låt det gärna stå en 10 minuter innan servering.
5. Pressa potatisen och det är klart för servering.

2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Snygg bild på något som ser riktigt gott ut :)

A-M sa...

Hmm, jag blir ALLTID hungrig när jag besöker din blogg :-). Det där såg riktigt gott ut och verkar lätt att göra. Det ska testas någongång.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se