fredag 22 augusti 2008

Dator till CS3

Jag har under en tid nu varit ganska frustrerad när jag pillar med mina bilder i CS3 på min laptop, det går såååååå låååångsamt. Efter att ha googlat runt lite för att se vilka behov CS3 har så kom jag fram till att en dator med en snabb processor och mycket minne är att föredra.

Nästa problem då, Vista i 32 bitars version ser bara 3325MB hur mycket minne du än stoppar i den, tydligen är det ändå inte bortkastat att stoppa i den 4000MB då Vista alkolerar upp ungefär mellanskillnaden så att de 3325MB som syns kan användas till andra applikationer än Vista.

Om man nu vill ha mer minne? Kanske 8000MB skulle få smilgroparna att djupna. Ja, då måste man använda sig av Vista 64. Nu har jag ingen erfarenhet av Vista 64 på någon burk, men vad jag har kunnat läsa mig till kan det ställa till det för vissa mjukvaror. Drivrutiner har blivit hyfsat uppdaterade, så där skall det nog inte vara några problem.

Systemet jag nu testar består av en Intel Core 2 Quad 9450 processor, 4000MB internminne och ett ganska mediokert dedikerat ATI HD3650 gafikkort.
Prestandaklassificeringen i Vista blir 5,9, en siffra som får anses ganska ok!

Går CS3 bra då, NEJ!

Måste jag verkligen ha mer minne i burken? Visst det fungerar betydligt bättre än på min laptop, men jag får fortfarande sitta och vänta medans den spara ner eller öppnar upp från Camera Raw 4.5.

Kanske det bara är jag som är kinkig, jag får prova en tid och se om min samlade frustration ökar.

12 kommentarer:

Tesa sa...

En mac? :)

Micke sa...

Tesa, Skojare där!

Håkan Bergman sa...

Håller med dig "tesa". Tänk så mycket kul man har med en mac. :-)

Micke sa...

Nej, jag gillar inte Big Mac!

Tesa sa...

Think different!

*asg* Nä vi jobbar inte på att vara jobbiga.
Big mac förresten. Det är The Apple you know? ;)
I övrigt är de rätt små faktiskt... hehe

Håkan Bergman sa...

Jag har lärt mig en sak genom åren: Pc-ägare gillar när det strular. Mac-ägare vill bara ha kul.

:-)

Micke sa...

Nu har jag kämpat med pc sedan 80-talet, att ge upp nu är som att erkänna att man har haft fel i 20 år :)

Jag har faktiskt aldrig fel! *asg*

Håkan Bergman sa...

Bill Gates har aldrig heller fel. Det är nog därför microsoft stått still i 20 år. :-) Sök jobb hos Bill vetja. ;-)

Tesa sa...

Oooo, slag under bältet här nu. :)
Det är faktiskt inte bara Microsoft som stått still tycker jag, även Bill är lite mossig!

...

Ok, mycket mossig.

Håkan Bergman sa...

Vista ser ut som en prototyp till Windows Millenium. :-) "Titta vi kan även göra ikoner med färg".

Bill är lika mossig som en gubbe som sålde Electrolux dammsugare.

Mac 4-ever :-)

Micke sa...

Nu skall ni vara snälla mot mig och farbror Bill ;)

Anonym sa...

Synd bara inte CS3 såvitt jag vet har stöd för 64 bitars kod.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se