måndag 11 oktober 2010

Strand Hotell i Arild


Strand hotell i Arild

Som jag nämnde i det tidigare inlägget så bjöd Camilla mig på en weekend till Arild. Vi bodde på Strand hotell i Arild som drivs av Familjen Palmgren sedan år 2004. Det är ett litet hotell med charm. Det är ungefär som att stiga in i en stor sommarvilla med anor från tidigt 1900 tal. Man väntar sig nästan att grosshandlaren skall komma och önska en välkommen till hans hem.

När man avnjutit en härlig promenad i grannskapet så stundar det middag.
Hela upplevelsen börjar med att man sätter sig till bords i en av de två glasverandor som är uppdukade. Har man tur blänker Skälderviken i solens glans och i horisonten tornar en spektakulär himmel upp med sprakande färger i oranget, rosa och magenta. Framför dig vid bordet sitter din kärlek inramad av den vackra dukningen. Serveringen börjar med lite Prosecco och spänningen ökar. Man vet inte vad som väntar från köket, skall det bli en bra matupplevelse eller en besvikelse. En korg med hembakt bröd och en assiett med smör tar plats på bordet. Nyfiket sträcker jag mig efter brödet, här får man oftast första indikationen för den fortsatta upplevelsen. Brödets konsistensen är det första som skvallrar innan smaken fyller gomen. Vi tittar på varandra och bakom den varma förälskelsens spegling i mina ögon kan Camilla avläsa hur jag nöjt börjar njuta. Kvällens resa har börjat och upplevelsen är mycket uppskattad!

Jag tackar Camilla för att hon är så gullig och gav mig den perfekta presenten, men jag måste även tacka Familjen Palmgren!
Det finns allt för många kockar som saknar passion för sitt yrke, men passion är inget som saknas på Strand Hotell i Arild!

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se