torsdag 28 oktober 2010

Het Korvgryta


Dagens Lunch Het Korvgryta

Idag lagade jag en korvgryta. Det slumpade sig inte bättre än att det blev ”jätte gott”. Tror till och med att jag vågar tvinga i Camilla denna gryta ikväll utan repressalier för vårt äktenskap. :)
Den heta grytan med en aning syra i kombination med den mjuka milda potatismosen bildar en trevlig aromatisk upplevelse. Det var första gången jag lagade det här och jag gjorde dessutom ett storkok, så tyvärr kan jag inte återge receptet exakt måttmässigt. Så smaka er gärna fram med kryddningen, men innehållet är detsamma.


Ingredienser

300-400 g Korv av typen Wienerkorv eller annan korv som innehåller kött. :)
1 pkt Bacon.
1-2 Gula lökar.
1 burk Krossade tomater, gärna av fabrikatet Mutti.
2-3 msk Chilisås (Heinz).
1 msk Tomatpuré.
Mango chutney.
Chilipasta.
Röd Thailändsk Curry.
Chilipulver.
Torkad timjan.
Salt & peppar.
Pressad citron.


Sammansättning

1. Skiva löken, baconen och korven.

2. En klick smör och olivolja i en het panna, låt curryn, chilipulvret och timjanen lösas upp i det smälta fettet.

3. Lägg i korven, baconen och löken, bryn upp alltsammans tills det får färg.

4. Slå på de krossade tomaterna, chilipastan, chilisåsen, mango chutneyn och några droppar av den pressade citronjuicen. Smaka av kryddnigen så att det är lite fart i den samt att du kan få en liten förnimmelse av timjan. Låt det nu koka ihop ordentligt, c:a 15-20 minuter.

5. När det är färdigt så smakar du av igen och eventuellt tillsätter lite mer kryddor samt lite citron så det känns friskt.



Servera gärna dagens lunch med rårivna morötter och potatismos.
Smaklig spis!

2 kommentarer:

Tesa sa...

Ser riktigt gott ut det här, får nog prova det nån dag!
Kul att du börjat lägga upp matbilder igen. :)

Micke sa...

Ja, det har varit rent för lite matfotografering det senaste året. Måste ta mig i kragen och fota mer mat!

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se