onsdag 20 oktober 2010

Året är 1984

Livet är som ett träd

Året är 1984. Jag på väg in i vuxenvärlden. Min första lägenhet är insupen och pizzakartongerna samlas i köket. Yep, det är fest och melodifestival på TV'n. Ingen vill medge att de följer detta mediaspektakel. Vi har alla integritet och vägrar att inordna oss under samhällets förväntade ramar. Melodifestivalen, en ikon för Svensson, inte fan kan jag vara en del av det!

Spriten lättar på masken och och någon "råkar" sätta på TV'n. Förevändningen är att det skall hånas, håna dessa stackars själar som inte förstår sitt egenvärde utan låter sig själv utnyttjas av kommersiella intressen.

Vicki Benckert fyller TV rutan. Det är svårt att värja sig mot hennes friska karisma Den äter sig igenom rutan och innan den sista tonen klingar ut så har "Fångad av en stormvind" fått en ny betydelse. Bidraget som Vicki Benkert deltog med i 1984 års melodifestival var "Livet är som ett träd". Hon kom femma men för mig var hon nummer ett! I min hemliga skivsamling ingår Vicki Benkert från den dagen, men säg det inte till någon. :)


Livet är som ett träd


Livet kan se hopplöst ut
Får mig att tveka någon dag
Ändå vill jag veta vad
Har livet på lut
En enad värld
I kärlek och fred
Ja, jag vill följa med

Livet är som ett träd
Utanför mitt fönster
När jag tittar ut
Ser jag alla blommor som det bär
Mamma säger: väx
Pappa säger: streck dig
Mamma, pappa säger du kan nå dem
Livet är som ett träd
Utanför mitt fönster
Bladen vissnar ner
Faller, faller ner på marken här
Mamma säger: gå
Pappa säger: klättra
Livets alla frukter du kan få dem
Livet är som ett träd

Finna grund för varje steg
Följa nån annan någon gång
Kanske får jag vända långt
Att finna min väg
Om grenen bär
Jag måste få se
Ja, jag vill följa med

Livet är som ett träd...

"Text och musik av Vicki Benkert"

Lite kuriosa om melodifestivalen 1984. Vinnare var Herreys med Diggi-Loo Diggi-ley och Vicki Benkert hade skrivit tre av bidragen. Fredrik Belfrage refererade från Lisebergshallen i Göteborg.

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se