måndag 17 december 2007

Julbaket fortsätter!

En färsk laddning Aniskusar

Jag var hemma en sväng hos mamma i helgen. När jag kom in genom dörren möttes jag av en underbar doft, det var Aniskusar på gång. Förmodligen är det en stor del av Sverige som inte haft lyckan att få smaka på denna Norrländska specialitet, det får vi göra något åt.

Nu skall vi jobba oss igenom mammas recept.

1kg Kokosflott
100-150gr Margarin
50gr Jäst
1/2tsk Salt
1st Ägg
5dl Mjölk
1-1,5dl Socker
1,5L Vetemjöl
20gr Mald Anis

1. Börja med att smälta margarinet och värm mjölken (fingervarm)
2. Finfördela jästen i en degskål, tillsätt margarinet och mjölken, rör om.
3. Rör ner alla kryddor samt nästan allt mjöl, spara lite mjöl till utbaket.
4. Arbeta degen tills den blir smidig, låt den jäsa c:a 30min.
5. Baka ut degen enligt bilden ovan, låt jäsa ytterligare 30min.
6. Smält Kokosflottet och frittera "kusarna", vänd dem när de fått färg på undersidan så att de blir jämt gyllenbruna på båda sidorna.

Innan servering, rulla dem i socker. Serveras ljumma.

Detta måste smakas!

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se