fredag 14 december 2007

Fredagsmenyn med en twist!


Mitt minne är inte riktigt så bra som jag envisas att tro. Därför åker jag till affären och handlar utan shoppinglista, ingen bra ide'. Naturligtvis glömmer jag viktiga ingredienser, så det blir till att strecha fantasin.

Jag missade de soltorkade tomaterna, och det kändes som om de var en stor smakbärare för receptet. Det får bli lite ingrepp i receptet för att få till en fredagsrätt som tilltalar.

1. Jag börjar med att koka den färska Tagliatelle.

2.Samtidigt som den kokar upp kör jag igång baconen i en panna, sjuder upp broccolin.

3.Bryn upp den färska svampen som är delade i stora bitar tillsammans med purjolök. Salt och peppar givetvis.

4. När svampen har släppt allt vatten slå på ett glas vitt vin, låt koka en minut, slå på laga lätt grädden, tillsätt en halv solo vitlök och en 1 1/2- 2 tsk Dijon senap. Låt koka ihop ett par minuter. Smaka av, tillsätt eventuellt lite mer vin om så önskas.

5. Tillsätt nu en handfull permasan och den hackade persiljan.

6. Vänd ner pastan och servera med lite parmasan och den knapperstekta baconen på toppen, lite broccoli "on the side"

Grymt gott var det!

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se