fredag 5 oktober 2007

Dax för vinterdäck


Alltid samma problem, vilket däck skall man välja? När man väl har valt däck så skall det sitta på en fälg, alla dessa val :-).
Däck har betydelse, men de uppför sig också olika på olika bilar. Egentligen skulle man få prova däcken innan köp. Hur vet jag att däcken kommer att passa min bil?
På min förra bil så var ett par Dunlop däck standard monterad, med dessa däck så spårade bilen något och blev orolig i höga farter. När jag bytade till ett par Bridgestone så var det som att få en ny bil, köregenskaperna blev annorlunda och betydligt bättre.
Denna gång faller nog mitt val på ett par Nokian WR G2.
Nästa besvärliga val jag får är, var skall jag handla dem? Prisskillnaden är enorm, så stor att man faktiskt ifråga sätter om det är samma vara.
Jag kan köpa däcket billigare på en nätbutik inkl. moms än vad inköpspriset för min lokala däckhandlare är ex. moms. I realiteten innebär det att min handlare skulle vara mer konkuranskraftig genom att köpa in sina däck via nätbutiken och strunta i att handla däcken från Nokian i Sverige. Detta måste väl ändå vara fel? Antingen är det fel på marknaden eller så är det inte samma kvalitet på däcken från nätbutiken. Jag är väldigt nyfiken på varför det är så stor skillnad.
För er som inte vet vilken skillnad jag pratar om så skall jag dra ett par siffror. Min lokala däckhandlare gav mig 32% rabatt, inte dåligt kan jag ju tycka. Bara att kunna lämna en så stor rabatt tyder på att marginalerna på brutto prislistan förmodligen bör ses över. Men nätbutiken lämnade ytterligare 43% rabatt på det. Hur är detta möjligt?



Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se