tisdag 18 oktober 2011

Skog möter hösten

Skog möter hösten

Jag har haft problem med min Nikon AF-S 85/1,4G. Den hade mycket svårt för att fokusera. Rörliga mål lyckades den inte följa och fokus låg c:a 12mm fel. Kanske inte låter som så mycket fokusfel, men när man har bländare 1,4 på 85mm brännvidd och på låt oss säga 1 m avstånd, ja då är skärpan inte mycket längre än de 12mm som är fel. Med andra ord, man är helt off på skärpan. Dessutom tyckte jag inte att det var rätt "ljus & kräm" i gluggen, det ljus som jag har vant mig med från andra Nikon objektiv av de nya generationerna. Ett mindre problem som jag inte hade så stora synpunkter på.

Efter att jag diskuterat problemen med Anders på Scandinavianphoto, tyckte han att vi skulle skicka objektivet till Nikon för åtgärd. Nikon tyckte dock att det inte var några problem som de behövde åtgärda. Ett stort problem för mig då jag inte kunde använda optiken som jag tänkt mig i mitt jobb. Anders var inte riktigt nöjd med utvecklingen och erbjöd mig ett nytt Nikon 85/1,4 så skulle han fortsätta diskussionen med Nikon och jag kan fortsätta fotografera utan fördröjning då jag är i behov av det i mitt jobb som fotograf. Denna lösning på problemet uppskattade jag verkligen. Ett stort tack till Anders och Scandinavianphoto för att de tog på sig det ansvar som egentligen ligger på Nikon.

Bilden ovan är tagen med den nya 85:an med bländare 1,4. :)

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se