torsdag 7 januari 2010

Vinter på Torups slott.

Torups slott

Jag håller på att prova en ny raw konverterare som rekommenderas av en del fotografer. Man kan ladda ner en 30 dagars licens på Capture One 5 Pro från Phase One. Första reflektionen är att arbetsflödet för mig blir lite tyngre att jobba med. Ikväll har jag försökt att få till färgprofil som skall fungera och det verkar stört omöjligt. När jag tittar i Capture så är jag nöjd med resultat, men när jag sedan öppnar upp det i CS4 eller tittar på det i Bridge så är färgerna helt off.

Bilden ovan är konverterad i Capture One 5 Pro och sedan efterbehandlad i CS4.

5 kommentarer:

Malte sa...

Verkar knepigt att jobba med raw, men riktigt bra bilder blir det.

Micke sa...

Malte, egentligen är det inte så knepigt. Det är som att framkalla analoga negativ fast man gör det digitalt.

En raw fil ser ofta lite tråkigare och sämre ut än en jpg. Det beror på att raw filen är helt orörd men jpg bilden har blivit bildbehandlad av kameran. Fördelen med raw är att det finns mycket mer information kvar i bilden då den inte är komprimerad som en jpg. Skall man bildbehandla så är raw att rekommendera.

De kreativa möjligheterna för dig som fotograf ökar i mina ögon. Men det finns många som anser att är inte bilden klar i kameran så har det inget med fotografering att göra längre. Det är möjligt att man kanske skall kalla sig bildskapare i stället för fotograf?

malte sa...

Micke, man kanske skulle ta och prova, har du nått tips på lämplig litteratur?
Har man famlat i ett mörkrum så är det bara fördelar med den digitala tekniken och dess möjligheter att påverka bilden....

Micke sa...

Malte, tycker absolut att du skall prova. Med din kamera följer ett program som kan konvertera raw. De flesta brukar dock inte använda det. Svårt att rekommendera någon allmän literatur, det är lite olika från program till program. Det program jag tittar på nu (Capture one 5 pro) är rätt avancerat och lite svårare att komma igång i än vad den konverteraren som med följer Adobes program och som kalla Camera Raw.

Men här är en länk till videoinstruktioner på Capture one 5 pro, det kan kanske vara lite till hjälp. http://www.captureone.com/Software/Capture-One-5-Pro/Pro-Tutorials.aspx

Malte sa...

Tack för tippsen, jag skall prova.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se