tisdag 8 september 2009

Om Kärleken

Om Kärleken

O älskade flicka, du är stålet och jag är flintan.
Låt stålet komma i beröring med flintan och det skall uppstå en gnista som nedfaller i mitt hjärtas torra fnöske, det skall uppflamma till en stor brasa.

Släck inte denna eld med livets vattenpyts utan uppehåll den med hoppets blåsbälg.
Stäng inte hjärtats vedbodsdörr, låt mig hämta några av kärlekens barkbitar varmed vi kunna underhålla denna eld.

Sätt ditt hjärtas gryta på min kärleks träfot och låt oss koka denna sällhets vattenvälling som flitigt omrörd med kärlekens stora slev aldrig skall smaka vidbränd.

Och låt mig med kärlekens mjuka sotviska få borttaga det sot som vill hindra våra hjärtans luftedrag.

O min vän, tillåt mig med kärlekens stora tub skåda bakom ditt hjärtas kulisser för att upptäcka det frö som nedsatts i din varma drivbänk för att skyddas mot tvivlens kalla vinter. Det skall vattnas med sällhetens stora vattenkanna och växa upp för att inbärgas i vår gemensamma lada. Låt mig med kärlekens mjuka dammvippa få smeka dina plantröda kinder.

O älskade, slut mig i din brinnande famn och låt mig drömma om din själs stora glasögon som likt två brinnande brasvedsstickor nedbränt i min själs lyktglas.
Förskjut mig ej på kärlekens rankiga skottkärra utan tänk på mig, din vän vars hjärtas tjärtunna för evigt brinner för dig.

Ur Hilmas Öhmans skrifter

5 kommentarer:

imse sa...

Din bild är fin som vanligt men denna gång får du ta ett steg tillbaka för gammelmormors(?) text. Hilma var en särdeles kvinna helt klart. Hur många texter finns det efter henne? Har hon uppmärksammats i Adak?

Micke sa...

Imse, jag har inte räknat skrifterna och jag vet inte riktigt hur många jag kommer att kunna tyda. Men några till blir det säkert. :)

Jag tror inte att någon i Adak har riktigt koll på dessa skrifter. Idag bor där c:a 200 personer så det är ingen stor ort.

imse sa...

Men guu det är ju stort....I min by bor det hundra personer och nog tusan räcker det!
Adak är ju en känd ord inte bara för gruvan utan också för biografen....där finns kulturella personer!

imse sa...

ORT ska det vara....inte ord den här gången!

Micke sa...

Mamma fick ett namn efter biografen när hon föddes, hennes andra namn blev Saga. :)

200st personer är inte speciellt mycket där jag bor. :)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se