tisdag 26 augusti 2008

Varm pastasallad

Varm pastasallad

Ett vardagsrecept som avklaras på minimal tid och levandegör färgerna från sommaren. Det är bara att inse, jag är en junkie, en matjunkie!

Jag blir glad när ögat möter maten, näsan plockar upp doften och munnen får slutligen avnjuta aromen, det är en helhetsupplevelse.

Vi måste först plocka upp lite varor från affären.

1pkt Färsk Tortellini med tomat & oliv (250g)
8st Körsbärstomater
1st Vitlöksklyfta
1påse Medelhavssallad
80g Salami Milano eller Prosciutto eller någon annan rökt chark.
Olivolja
Färsk parmesan

1. Börja med att koka pastan. Det går fort, c:a 3-4 minuter då det är färsk pasta.
2. Hacka vitlöksklyftan och dela tomaterna.
3. När pastan är klar låter du den rinna av och startar stekpannan på full värme.
4. När oljan är varm lägger du i vitlöken och tomaterna. Rör runt lite i c:a 30 sekunder.
5. Tillsätt pastan och rör runt, därefter lägger du i Salamin eller skinkan, för att slutligen dra i salladen. Låt salladen bli varm sedan är det klart. Eventuellt salta & peppra.
6. Lägg upp på en tallrik och riv lite parmesan över. Prova gärna även med att ringla lite Balsamico över.

Receptet är till två portioner.

Klart för njutning!

3 kommentarer:

Gisan sa...

Mmm... Det vattnas i munnen. Idag ska jag göra en ny fiskrätt tänkte jag. Måste ju förnya mig ibland. Jag är oftast dålig på det. Men din blogg bl a inspirerar mig till att göra nya maträtter. Kramar...

Anonym sa...

Tänk om jag vore gift med någon som lagade mat. Då skulle jag ha ett bekymmer mindre! :)

Micke sa...

Gisan, det är roligt om jag kan insperera dig! Man måste våga prova ibland :)

Vee, skicka iväg gubben på kurs :)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se