tisdag 11 mars 2008

Dagens Lunch

Paremesanpanerad Lax med vitvinsås och pressad potatis
Idag har jag lagat mat med min mamma, en familjelunch. Hon hade en färsk Lax i kylen och jag hade vitvinsås över från en en tidigare fredagsmeny http://matvinhifi.blogspot.com/2008/01/ugnsbakad-hellefil-med-vitvinsss-och.html.

På med potatisen på spisen.

Värm på såsen.

Vispa upp ett par ägg med lite mjölk till paneringen. Blanda mjöl, salt och peppar i en skål. Riv parmesan och blanda ut med skorpmjöl.

Nu hade vi en hel laxsida urbenad och fin, den skar vi i ca: 5 cm breda skivor. Vänd den i mjölet, doppa i äggblandningen, rulla runt i parmesanblandningen.

Fram med en stekpanna, sätt den på mellanvärme, smör och olja i pannan. Nu är det klart för fisken att ta en tur i panna, c:a 2 min på var sida så att de blir gyllenbruna. Vi puttar sedan in dem i ugnen som håller 200 grader, låt dem vila där inne i c:a 5 minuter.

När potatisen är kokt så skall den pressas.

Så då var lunchen klar, och den var riktigt god. Tyvärr hade jag ingen kamera med denna gång, men ni får lita på mig då jag säger att laxen såg väldigt aptitlig ut när den var klädd i parmesan.

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se