fredag 23 mars 2012

Wilma, en gullig hundbild


Wilma

Det har blivit många hundbilder den sista tiden. Jag hade egentligen tänkt att det skulle dröja innan Wilma dök upp på bloggen igen, men nu var ljuset så fint och hon fyller ju trots allt 9 månader. :)

Det är roligt att fotografera djur men inte alltid det lättaste. Djur som har vit och svart täckning eller helt svarta är svåra att återge på bild. För lite ljus och man tappar detaljerna i det mörka och för mycket ljus så bränner man det vita. Balansen är svår och det gäller att söka upp ett mjukt och konstant ljus för bästa resultat.

Skall de små liven dessutom få för sig att springa så gäller det att man har en tillräckligt snabb slutartid för att frysa dem i bilden. Ett knep kan vara att panorera med kameran, det vill säga att man sätter fokus på djuret och följer efter i rörelsen. Det ger effekten av att man får ett skarpt fokus där du "siktar" och övrigt i bilden blir suddigt och ger en känsla av fart.

Sedan är det bara det lilla problemet att få dem att agera så att det blir en bra bild. Jag brukar låta det få ta tid. Om jag vill ha en actionbild är det lättaste utomhus och gärna med lek. Vill jag ha dem till att sitta fint för porträtt brukar det fungera bra med att jag sätter mig ner och försöker vara lugn, då sätter sig ofta även hunden ner och börjar titta på mig.

Givetvis var detta grovt förenklat och det finns många saker till att tänka på, men kanske det ändå kan vara till hjälp för de som aldrig tidigare fotograferat hundar?

Wilma

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se