torsdag 20 januari 2011

Canneloni med räkor i vitvinsås


Canneloni med räkor i vitvinsås

Första inlägget som jag gör från macen. Bilden är också gjord på macen samt med CS5. Har inte riktigt koll på var jag har skärmen, kalibrerade den idag och jag känner mig mycket osäker. Skärmen känns inte som om den har tillräckligt stort färgomfång när jag jämför med min stationära skärm. Känns även som om macbooken inte avslöjar lika mycket detaljer som den stationära skärmen.Tveksam till om det kommer gå att plocka fram bilder med denna skärmen för kunders räkning.

Shoppinglista

Sås:
3 dl fiskbuljong
2 msk gul lök(ar), finhackad
2 dl vitt vin
2,5 dl grädde
salt 2 krm
cayennepeppar 2 tsk
citronsaft

Fyllning:
150-200 g morötter
150-200 g zucchini
150-200 g paprika, röd
olivolja
300g Räkor, vikten är i skalad form.
60 g Schalottenlök

Pasta:
Jag använder färsk lasagne i längd, c:a 200-250g.
Parmesan bör också finnas hemma.

Ok, då kör vi igång.
Vi börjar med såsen.

Blanda buljongen, löken och vinet och koka 5-10 minuter. Tillsätt grädden, kryddorna och salt efter smak. Sjud.

Red av om du så önskar med 2 tsk vetemjöl utrört i vatten eller 2 tsksmör och 2 tsk mjöl som du knådar samman och vispar ner.

Sedan har vi fyllningen.

Hacka grönsakerna.
Sautera med olivoljan.
Rör ner räkorna det sista du gör .
Blanda med vitvinsåsen (spara nu lite av såsen till att ha i formen), smaka av med salt och peppar.
Tillsätt parmesan.

Fyll cannellonin, lägg dem i en form och slå vitvinsås och parmesan över , in i ugnen 220 grader i ca 15-20 min.

2 kommentarer:

Tesa sa...

Oj den här rätten såg riktigt spännande ut!
Och färgen ser fin ut tycker jag, du behöver inte vara orolig för det.

Micke sa...

Tesa, jag har precis gjort en "miljöbild" till en kund som skall ha den som välkomstbild på sin hemsida och den har en del röda inslag som ser balanserad ut på macbooken, men de blöder kraftigt på min kalibrerade skärm. Verkar även som att kontrasten är för låg i bilden. Skärpningen är också ett problem. När jag skärper bilden så att det ser bra ut på macen så är den kraftigt överskärpt på den kalibrerad skärmen.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se