onsdag 8 september 2010

Sallerupsdammen en kväll

Sallerupsdammen

Inte så långt från mitt hem finns det en "Put & Take" damm. Förra veckan bjöd på några riktigt fina kvällar och jag passade på att besöka dammen. När jag var en liten grabb brukade jag fiska där ett par gånger om året. Märkligt nog kan jag inte se så stora förändringar runt den stora dammen (kanske inte så länge sedan jag var grabb?) men dom har öppnat upp en damm till där endast flugfiske är tillåtit.

Nåväl, mina fiskeförsök i min ungdom resulterade i en fisk vid ett tillfälle men denna kväll gav inget. Har försökt kolla runt på nätet om erfarenheter från dammen och den övervägande delen av besökare som skrivit om sina upplevelser från dammen har inte fått fisk. Är det så att fisken är extra svårflirtad i Sallerupsdammen och man måste ha ytterst god lokalkännedom för att locka till kamp?

4 kommentarer:

Anonym sa...

E det fotot när jag var med? Micke, det växer extremt långsamt vid dammen;) Ska vi beställa 10 fotanra?

Micke sa...

Japp, det var den kvällen du var med Mats. Såg det inte ut så? :)
Vi får diskutera spön en kväll.

Christianc sa...

Hej Micke!

Vilke fin bild du lyckats fotografera! Nu var det två år sedan du skrev posten, men har du testat spinnfluga? Idén är enkel, man fäster en fluga i änden på linan och sedan en tyngd (helst utan bly!) en-två meter upp på linan. Testa en svart streamer, t.ex. en mask på sen vår/sommar/tidig höst och sedan lite kraftigare färger, kanske vit eller gul med inslag av metall under resten av året. Står du på en av bryggorna bör du kunna köra med ganska lätta vikter och fiska på c:a 3-5 meters djup. Testa dig fram med olika tunga vikter för att fiska av alla nivåer. Oftast står inte regnbågen ljupare än 10 meter, även om dammen är betydligt djupare än så. Du borde kunna locka till häftiga hugg med hjälp av denna metod :-)

Med vänlig hälsning,
Christian Carlsson
Medlem i SFK spinnaren som driver sallerupsdammarna

Micke sa...

Tackar för tipsen Christian. Det var just med den metoden jag fick fisk i Sallerupsdammen som barn. Jag provade inte lyckan under 2011, kanske skall ge det en chans igen 2012. :)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se