onsdag 19 augusti 2009

Grillad Gösfilé

Grillad Gösfilé

Fisk är gott och snabblagat men ändå så är det oftast kött som blir lagat av mig, varför?
Jag har inget bra svar på det annat än att jag får anstränga mig lite mer för att det skall bli fisk på menyn.

Recept för två.

Till Fisken
2st Gösfiléer
65g Pinjenötter
1st Kruka Basilika
50-75g Västerbottenost
Citron
Olivolja

Potatisen
1st påse medelhavs sallad, eller att man själv blandar lite sallad. Ruccola bör dock ingå.
4hg Svensk nypotatis.
6-8st cocktailtomater.
Purjolök.
1dl Olivolja.
1msk Dijon senap.
1msk Vitvinsvinäger.

1. Börja med att rosta pinjenötterna i en stekpanna utan fett.
2. Skicka ner dem i en matberedare tillsammans med basilikan, kör runt. Tillsätt lite olivolja samt osten. Tillsätt eventuellt lite mer olja för rött konsistens och smaka av med salt, peppar och citronsaft. Konsistensen skall vara som pesto.
3. Låt skinnet vara kvar på gösen, olja in det och salta samt peppra det. Vänd på fisken så att skinnet ligger neråt, salta, peppra och smeta ut peston.
4. Sätt på potatisen.
5. Blanda oljan, Dijon senapen, vinäger, salt och peppar.
6. Grilla gösen på medelvärme och med stängt lock, det tar c:a 10 minuter.
7. Under tiden blandas salladen ner i oljan och när potatisen är färdig blandas även den ner med salladen och oljan. Smaka av med salt och peppar.
8. Serveras!

1 kommentar:

imse sa...

Gös jo jag tackar jag....
Fisk är vår favvomat och vi äter ofta fisk, men sällan gös, vet inte om den finns så mycket här uppe????

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se