tisdag 1 november 2011

Sydkust

Sydkust

Inspiration till att skapa bilder för nöjes skull har saknats en längre tid. Det blir mest kommersiell fotografering. För det mesta handlar det om produktbilder där man vill visa form och funktion. Oftast så tillåts det inte att ta ut de kreativa svängarna då tydlighet med litet utrymme för tolkning är önskvärt. Visst behöver man vara kreativ till viss del för att skapa en intressant produktbild, men man har ändå ramar uppsatta från kund som man får hålla sig inom.

Vad jag har börjat märka nu är att jag behöver "nöjesfotograferingen" för att kunna göra kreativa kunduppdrag. Fotografering där man leker med ljus och vinklar. Även då att ta risker i fotograferingen som kan innebära att man inte lyckas nå det väntade resultatet. Glädjen av att ta en bild som känns i hela kroppen är inspirerande och föder nya bilder.

Men det finns även andra inspirationskällor som jag är i behov av. Musik & text kan inspirera till känslor som kan få uttryck i bilder. Även där har det den senaste tiden blivit begränsningar i form av kritisk utvärdering av nya hifi komponenter och läsande av hunduppfostran.

Hösten hoppas jag skall ge mig nya källor av inspiration!

Inga kommentarer:

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se