tisdag 20 januari 2009

Säsongens soppa

När höst och vinter kommer är det säsong för våra fina rotsaker. En soppa ger värme, det kan behövas när Kung Bore härjar utanför fönstret.

Shoppinglista

2st Kycklingfiléer.
2st Morötter.
2st Palsternackor.
½ Kålrot.
½ Purjolök.
80g Barilla No 5 (Spaghetti), vikten är baserad på torkad pasta.
1 ½ tsk Torkad oregano.
1 tsk Torkad timjan.
2st vitlöksklyftor.
1L Vatten.
1st Kycklingbuljongs tärning.
1st Grönsaksbuljong tärning.
Smör.
Olivolja.
Salt & peppar.

1. Skölj, skala och hacka alla grönsakerna.
2. Medelvärme på spisen och på med en kastrull, lägg i smör och olja. När det blir varmt tillsätter jag kryddorna och vitlöken och låter det blanda sig.
3. Lägg i morötterna, kålroten och palsternackorna, salta och peppra, och bryn dem i c:a 2-3 minuter.
4. Slå på vattnet och rör ut buljongtärningarna, lägg i purjolöken och låt det komma i kok.
5. Under tiden sköljer jag kycklingen och skär den i bitar.
6. När grönsakerna har kokat 2-3 minuter lägger jag i kycklingen och pastan och låter det koka tills pastan är klar. Tänk på att det inte får koka så våldsamt för då försvinner vätskan. Om man vill ha grönsakerna mjukare eller hårdare så ändrar man på koktiden innan pastan går i grytan.

Det här blir en matig soppa med inte alltför mycket buljong. Rekommendera knäckbröd till och ett glas vatten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lät jättegott, verkligen.
Ända till slutet då jag läste knäckbröd med vatten.
Mat ska intagas med ett glas mjölk. Inga andra krusiduller :-)
Sen skulle jag kunna tänka mig att Fazer´s pörtebröd skulle kunna vara god till den soppan.
Men tack för recept, även det ska testas.

Anonym sa...

Låter gudomligt ....( fast allt låter gudomligt för en hungrig kropp...) Ska absolut prova den. Å jag dricker bara vatten nuförtiden tills jag kan knäppa igen brallorna....Utan att svimma!

Micke sa...

A-M, Visst går det bra med mjölk och annat bröd. :)

Imse, Ha, ha, då kan detta recept vara bra! :)

Anonym sa...

Jag älskar soppa. Särskilt att doppa en ostmacka i soppan och låta den vara kvar lite förlänge så att osten börjar smälta mmmmmm

Micke sa...

Pikegirl, Bröd och soppa hör ihop, precis som Kineser äter ris, Italienare äter pasta och Micke äter allt!:)

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se