söndag 13 april 2008

Skånsk Äggakaga med bacon

Skånsk Äggakaga med Bacon

En söndag då solen letar sig fram blir jag plötsligt sugen på gyllengult. Min symbol för solen får bli ägg. Jag skall iväg till stranden ikväll för lite fotning av barnporträtt, så ett rejält mål husmanskost och jag kommer att prestera på topp.

Vi börjar med shoppinglistan.

5st Ägg
4,5 dl Standard Mjölk
2dl Vetemjöl
1 Nypa Salt
Smör till stekning
2 pkt Bacon
Rårörda lingon

1. Vispa ihop äggen, mjölken, mjölet och lite salt.
2. Fram med två stekpannor, släng på baconen i den ena pannan.
3. Smör i den andra pannan och låt det få en fin brun färg, sänk värmen till medelvärme och häll i smeten. Använd en trästekspade till att lyfta upp botten så att smeten kan rinna in under, upprepa från centrum och ut, men låt bli kanterna.
4. När den börjar stelna, ta ett stort grytlock eller tallrik som täcker äggakagan, spola av den i kallt vatten. Lägg den över kagan i en minut, vänd sedan pannan så att kagan ligger på tallriken. Skruva upp värmen i pannan igen och i med mer smör, när det åter blivit brunt så är det dags att låta kagan glida i pannan med den bleka sidan ner mot det gyllenbruna smöret, sänk värmen något och stek ett par minuter bara.
5. Samtidigt skall baconen ha stekt färdigt och man låter den rinna av lite.

Serveras direkt med baconen på toppen och lite rårörda lingon till. Jag använde mig av ”köpesylt”, men har man tid och tillgång så rekommenderar jag att man rör ihop följande.

1kg Rensade och sköljda lingon rörs ihop med 5-7dl socker. Rör runt i en bunke tills sockret inte knastrar längre, klart att serveras till den läckra äggakagan!

Ha en skön Söndag i solen!

7 kommentarer:

Håkan Bergman sa...

aaaaaah och jag som ÄLSKAR äggakaga. :-)

veronica sa...

Men du, lagar du maten och lägger upp sådär fint och sen fotar? I så fall blir jag mäkta imponerad.

Micke sa...

Håkan, det här är en bra rätt för dig. Den skulle kanske kunna få dig att känna dig mer som hemma i köket. Kort tillagningstid och få moment.

Vee, sedan i december -07 lagar och fotar jag all mat innan den går ut på bloggen. Tidigare la jag ut recept och lånade bilder för att sedan laga det på fredagen. Men efter en misslyckad fredagsmeny så insåg jag att det var dags att inför någon slags kvalitetskontroll. Det blev då så att jag fick ta kontroll över hela kjedjan:)

Så den maten och bilderna du ser på bloggen är mitt verk :)

Tesa sa...

Mycket bättre att använda sitt eget material. Det är ju kvalitetssäkrat! :) Och man behöver inte be om lov heller, bra va? ;)
Dessutom är det inspirerarande! Jag vill snart börja fota min egen mat och för att göra det måste den ju se respektabel ut och för att den ska göra det måste jag lära mig....titta...orsak och verkan minsann! :D

Äggkaka...det låter på receptet som typ fläskpannkaka ungefär, eller har jag fel? Tänkte nämligen försöka göra det nån dag, jag är så förtjust i tjocka pannkakor!

Gisan sa...

Mmm... det låter smaskigt! Kramar...

veronica sa...

Vad jag har förstått så är maträtter väldigt svårt att få bra på bild. Bilder är ju tvådimensionella. Julgranar blir sällan bra på bild (sa hon av egen erfarenhet...)

Micke sa...

Tesa, stämmer bra. Det är typ en fläskpannkaka i stekpanna.

Gisan, det här är verkligen gott och enkelt. Husmanskost som du efterlyste tidigare :)

Vee, japp, jag tycker det är svårt att fota mat. Men det är en stimulerande utmaning och en konstant lärande process.

BlogRankers.com
Bloggtoppen.se